Wanneer u de huisarts belt krijgt u een van de praktijkassistenten aan de telefoon. Zij vraagt u waarvoor u belt. Zij stelt u een aantal vragen om uw hulpvraag duidelijk te krijgen. Dit heet triage.
Triage zorgt ervoor dat ondanks de toenemende drukte, de wachttijden zo kort mogelijk blijven. Het gaat er om dat u als patiënt de juiste zorg krijgt, op het juiste moment (bijv. bij spoed snel een afspraak of een spoedvisite) en bij de juiste hulpverlener. Om u zo goed mogelijk te kunnen helpen zal de praktijkassistente u een aantal vragen stellen en kan zij u een voorstel doen. Er zijn verschillende mogelijkheden:
- De assistente geeft u een advies, dit advies wordt altijd nabesproken met de huisarts.
- De assistente maakt een afspraak voor een consult bij de huisarts of praktijkondersteuner.
- De assistente maakt een afspraak voor een visite.
Als de afspraak geen haast heeft zal de praktijkassistente u soms het voorstel doen later in de week te komen. Als u meerdere dingen wilt bespreken zal de assistente een dubbele afspraak voor u maken.
Triage gebeurt op basis van zorgvuldig opgestelde protocollen. Onze praktijkassistenten hebben hiervoor de noodzakelijk aanvullende cursussen gevolgd. Uiteraard doen de praktijkassistenten alles in samenspraak en overleg met uw eigen huisarts.
Hoe kunt u meewerken aan een goede triage?
Voor een soepel verloop van het spreekuur – waarbij wachttijden tot het minimum beperkt zijn – is het van belang dat u bij het maken van een afspraak behalve de aard van uw vraag ook duidelijk aangeeft of u voor één of voor meerdere vragen een afspraak met uw huisarts wilt. Op die manier kan er een afspraak gemaakt worden op het juiste moment en wordt er voldoende tijd voor ingepland waardoor lange wachttijden kunnen worden voorkomen.
U kunt ook digitaal een afspraak inplannen via het patiëntenportaal. Op deze website kan dit onder het kopje home. U kunt op deze manier direct in de agenda een afspraak inplannen. Ook kunt u hier na beoordeling door de arts uw bloeduitslagen inzien.
U kunt ook gebruik maken van een E-(mail)consult voor korte (niet spoedeisende) vragen, waarvoor u niet per se op het spreekuur hoeft te komen. Wij streven ernaar uw bericht binnen 2 werkdagen te beantwoorden. U moet wel eerst zijn aangemeld voor het patiëntenportaal.
.
Visites
Wij vragen u vriendelijk een visite vóór 11.00 uur aan te vragen.